Februari: Frukost



Januari närmar sig sitt slut. Dags att börja fundera över nästa mål på listan.

2. (Februari) Bli duktigare på att äta en bra frukost.



Visst är det märkligt att vi ofta äter samma frukostvarje dag, när vi inte ens skulle komma på tanken att äta samma lunch eller middag dag efter dag.

Jag tycker om en fräsch frukost, men jag är ingen stor frukostätare. Det ska vara lätt och det måste vara gott. Jag är inget fan av mackor till frukost och det är ofta den lite söta smaken av färsk eller torkad frukt som lockar mest när jag nyss vaknat.

För att variera frukosten har jag alltid ett väldigt välfyllt fruktfat hemma. I frysen finns en mängd frysta bär - både köpta och egenplockade. Bären smakar utmärkt som topping på det mesta eller mixade i en smoothie. Bär är dessutom fullproppade med antioxidanter - blåbär, hallon, lingon, björnbär, krusbär, jordgubbar.

Som laktosintolerant måste jag vara lite extra uppfinningsrik när det gäller frukosten. Jag kan inte bygga min frukost kring t.ex. fil eller yoghurt. Ändå njuter jag ibland av turkisk yoghurt med grov mûsli - efter en laktastablett.

Jag har en äkta kärlek för kaffe. Men det måste vara med mycket (laktosfri/soja/havre) mjölk - gärna en latte! Min stackars mage är dock inte fullt så positiv till kaffe varje morgon. Därför dricker jag oftare - och ganska gärna - grönt te till frukost. Det gröna teet ger en liten dos uppiggande koffein och en mängd antioxidanter som kroppen hurrar för!

En typisk Carin-frukost har sett ut så här:

 - 1 kokt ägg med Ejderns kaviar (lite rökigare, lite nyttigare med bara 2% fett)
 - 1 frukt (banan, apelsin, päron)
 - 1 glas laktosfri mjölk
 - 1 kopp grönt te eller 1 kopp caffè latte

I februari ska jag bli duktigare på att stoppa in fler långsamma kolhydrater i frukosten!

Då kan det istället se ut så här:


Jordgubbar och hembakad müslibar


Turkisk yoghurt, grov müsli och apelsin


Fruktsallad med turkisk yoghurt och havregryn + nötter på toppen

Vad äter du till frukost?



Kommentarer
Postat av: Mischka

haha ja men självklart!

2009-01-29 @ 18:04:44
URL: http://miischka.blogg.se/
Postat av: christine

Jag äter en smoothie, flingor med äpplemos å mjölk alternativt yogurt med frukt och en liten smörgås med grovt hemmabakat bröd och bregott och ost på!

2009-01-29 @ 21:48:45
URL: http://christines.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0