Rik På Järn



Jag var på Vårdcecntralen igår. En allmän koll och lite diskussion om en medicin jag äter. Blodprovet visade på en lättare järnbrist.

Eftersom järn är ett änme som de flesta tjejer/kvinnor lätt kan få för lite av, och eftersom Kusinen efterfrågat  lättlagad matinspiration, kanske det kan vara på sin plats med ett par järnrika och superenkela recept?!



Pastagratäng
(4 port.)

7 dl penne pasta, vanlig eller fullkorn
500 g mager köttfärs, nöt
1 gul lök
1 viktlöksklyfta
1 - 1½ burk pastasås/krossade tomater, smaksatt (gärna med basilika)
1-2 dl riven ost, 10-17%
muskot
salt och peppar

broccoli
apelsin

Koka pastan. Sätt ugnen på 250 grader. Hacka lök och vitlök, och bryn i lite olja.Tillsätt köttfärsen till pannan och låt den få färg. Häll över pastasås/krossade tomater och småputtra i ca. 5 min. Smaka av med muskot, salt och peppar. Varva pasta och köttfärs i en ugnsform, strö över osten och gratinera ca. 10 min i ugnen.

Servera med kokt broccoli - och avsluta med en apelsin. (För superbra järnupptag!)



Efter maten kan du passa på att göra en stas müsli till morgonen därpå.

Järnrik müsli

150-200 g torkade aprikoser
350 g havregryn, vanliga eller fiberberikade
100 g vetegroddar (finns i affärens bakhylla)
300 g solroskärnor
100 g sesamfrön

Hacka aprikoserna. Blanda alla ingredienser i en stor bunke. Om du vill ha en rostad müsli - tillsätt 1 dl vatten + 2 msk olja och rosta i 200 grader varm ugn i 10-15 min (eller tills blandningen fått fin färg).

Servera med 1 rivet äpple och mjölk eller yoghurt.



Båda recepten är lätt godare än att äta småspik. Hoppas det ska smaka!



Kommentarer
Postat av: Anna

Perfekt, det där ska jag testa! :) Tack för tipsen! Kramar

2009-06-09 @ 17:09:21
URL: http://annagahm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0