Att Banta Eller Inte Banta



Eftersom min hals strejkar idag, fokuserar jag på kost istället för träning. Det som är viktigast för både dig och mig när det kommer till hälsosamt ätande är att lista ut vad som är just våra förutsättningar och göra förändringar utifrån dem.

Många dieter handlar om att utesluta något eller att lägga många timmar på hårdträning. Men är det inte härligare att få äta vad som helst och att bara motionera för att det är kul?

Det jag jobbar på just nu är att äta av allt jag vill - men i lagom stora portioner. Det finns många olika sätt att mäta sina portioner. Om du också vill försöka - välj den variant som passar dig bäst:
  • Varje grupp på tallriken är stor som din knytnäve - kolhydrater: 1 knytnäve, protein: 1 knytnäve, sallad och grönt: 1 knytnäve.
  • Varje portion är stor som din handflata + sallad och grönt utöver det.
  • Varje portion är stor som din knytnäve + sallad och grönt utöver det.

Prova de olika och välj den du tycker bäst om. Viktigast är sedan att du äter så fort du är hungrig. De två sista är ganska små. Därför gäller det att i början vara flexibel och alltid ha något att äta till hands. Blir du hungrig alltför ofta är det bättre att prova det första alternativet, som är lite större.

Jag har märkt att jag oftast blir hungrig var tredje timme när jag äter så här. Då blir det plötsligt lätt att planera in sina måltider.

Var noga med att lyssna på vad din kropp säger! Snart har du också funderat ut vad som passar dig bäst.

Detsamma gäller motionen. Ofta räcker det med att försöka vara fysiskt aktiv, och gärna utomhus, 1 timme om dagen utöver dina vardagliga sysslor. Det finns så många alternativ när det kommer till fysisk aktivitet - prova de flesta och välj den du tycker bäst om.

Till sist är motivationen mycket viktig. Du måste veta vad du vill förändra och varför! Annars ger man snart upp. Ofta blir det lättare av att ha någon med samma mål att bli peppad av - det är därför jag finns här!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0