Att Älska Mat



Jag älskar matlagning! Det finns nästan inget som är mer avkopplande än att stå bland stekpannor och grytor. Att laga mat är ett sätt att uttrycka sig - på samma sätt som konst - och jag tror att alla kan laga god mat.

Oftast är problemet med matlagning i Svensson-familjen att inspirationen saknas. Det är lätt att fastna i falukorv, makaroner, köttfärssås och pannkakor. Utan inspiration blir också nyttig mat ofta tråkig.

Det viktigaste, när du vill hitta tillbaka till din inspiration kring matlagning, är att tänka enkelt och släppa kraven. Matlagning är - och ska vara - roligt! Experimentera, lyckas och misslyckas, fundera på smaker och konsistenser, varmt och kallt, utgå ifrån vad du är sugen på just nu.

Jag har 1000 tankar kring recept och matlagning. De mest grundläggande är dessa:
  • En kolhydrat, en protein, 1-3 grönsker + 1-2 salladssorter, en grönsak.
  • Planera i förväg. 
  • Färger! Beige mat är smaklöst.
  • Mixa isbergssallad med ruccola, babyspenat, salladskål eller liknande för en mer spännande salladsskål.
  • Ha alltid krossade tomater, kokosmjölk, turkisk yoghurt, citronjuice, sambal oelek, sweet chili-sås, pesto och tapenade hemma.
  • Krydda med salt och peppar från kvarn - så mycket mer smak!


              


  

 


Kommentarer
Postat av: N'batha M'bwele

>kokosmjölk, turkisk yoghurt, citronjuice, sambal oelek, sweet chili-sås, pesto och tapenade



Du är inte så mycket för närodlat va? ;)

2009-01-19 @ 14:04:24
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: N'batha M'bwele

He he. Det såg så icke PK ut bara ;)



Dissa inte örter. Rosmarin, mynta, basilika, timjan m fl. Smaksättningar som går några hundra år tillbaka i svensk historia. Kan hålla med dock att tapenade, citron och yoghurt är ovärderligt i köket.



Som löpare bränner jag en del energi också. 1 del kolhydrater skulle inte riktigt funka för mig. Jag ligger på ca 4500 kalorier om dagen. Även om fet är en ovärderlig energikälla för långlöpare så "brinner ju fettet i kolhydratens låga" som ordspråket säger.

2009-01-19 @ 14:42:30
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: christine

Det vore verkligen himla roligt! jag kommer ha fler kompisar i sthlm än vad jag har i min hemstad eftesom både louise och emelie c bor där med å sedan du också med stor sannolikhet. Jippie! Nu ska ja åka på ett friskispass, det ger + poäng hos carins blogg va? ;)

2009-01-19 @ 15:58:09
URL: http://christines.blogg.se/
Postat av: Hanna

ååh carin, jag önskar verkligen jag kunde ha samma motivation till mat som du. men likt förbannat sitter jag här och äter en skål spagetti med rutten tomatsås. Fattigmansrecept efterlyses! Puss

2009-01-19 @ 16:34:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0