Att Sluta Vara Perfektionist



Ett av mina framsta personlighetsdrag? Perfektionism!

Aven om perfektionismen har en mycket positiv sida i noggrannhet och driv, innebar den ofta att man staller upp orealistiska mal for sig sjalv. Nar malen inte uppnas, eftersom de redan fran borjan var orealistiska, resulterar det latt i en nedatgaende spiral av annu hogre sjalvkritik och press.

Mycket av min perfektionism tar sig uttryck i en kansla av otillracklighet. Kanner du igen dig?

Om du ocksa har en tendens till att satta upp orealistiska malsattningar - jobba pa att lara dig den fina balansgangen mellan perfektionism och malmedvetenhet - och fa det basta av tva varldar!

Prova den har tanken: "Om jag verkligen kunde gora allt perfekt, skulle det inte franta mig mojligheten att utvecklas?" 

Experimentera sedan med hur du staller upp nya mal i livet. Prova att satta ett mal pa en nagot lagre niva an du vanligtvis skulle tycka vore rimligt eller acceptabelt. For att sanka pressen - valj ett mal som inte ar sa avgorande. (Kanske nasta manads halsomal kan bli ett steg lagre an vad du fran borjan hade tankt?!) Vad hander?

Om du blir nervos av bara tanken pa att sanka kraven - fraga dig sjalv vad du ar radd for? Ar det kanslan av att tappa kontrollen? Kommer andra att "se ner" pa dig om du inte ar bast? Eller ar du bara ovan vid kanslan av att gora nagot som ar mindre an 100% perfekt? Troligen inser du att den mesta pressen ligger hos dig sjalv. Och tur ar val det?! Da ar det ocksa du som kan gora nagot at problemet!

Sluta helt - eller undvik atminstone - att kritisera dig sjalv nar nagot gar "fel". Valj att se det som en mojlighet att utvecklas! 

Livet ar fullt av mojligheter!



Kommentarer
Postat av: Charlotte

Bra skrivet sis! :) <3

2009-03-01 @ 01:18:30
Postat av: elin

Hejsan! Vet inte om du fick min tidigare kommentar men skulle vara tacksam om du skickade din mail adress till [email protected] .. jag har några frågor om skolan och så! vore jättesnällt av dig.

2009-03-01 @ 17:00:54
URL: http://elleme.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0